Voittava peli alkaa yhteisistä totuuksista – Plugitin tarina Kilpailukykypalvelun hyödyistä
Tässä blogissa paneudumme Plugit Oy:n toimitusjohtajan Johan Mildin ajatuksiin muutoksen aikaansaamisesta, ja erityisesti Kilpailukykypalvelun roolista kilpailun voittamisessa.
Asiakas määrittää, missä olemme nyt
Johan kertoo tuoreen tarinan hääpäivästään paremmassa ravintolassa. Ruoka oli moitteetonta. Suorastaan hyvää. Mutta jotain tuntui jäävän puuttumaan. Juuri tuo puuttuva tekijä oli se, mikä erottaa hyvän kotiruokailun ravintolakokemuksesta. Usein ravintolat keskittyvät helpommin kehitettäviin osa-alueisiin, kuten ruokaan ja juomaan, palvelun jäädessä katveeseen.
Tällaisessa tilanteessa tyypillinen NPS-mittaus ei auta kehittämistyössä, sillä se ei kuvaa asiakkaan kokemia kilpailuetuja tai haittoja. Heikko asiakaspalaute voi johtaa selittelyyn tai jopa väärien asioiden korjaamiseen.
Seedin Kilpailukykypalvelun tarjoama analyysi antaa validoidun kokonaiskuvan asiakasryhmien kokemista kilpailukyvyn tasoista sekä henkilöstön näkemyksen asiakaskokemuksesta. "Kilpailukykykehikko mahdollistaa kokonaisvaltaisen datalla johtamisen pelkän NPS-luvun tuijottamisen sijaan. Saamme käsityksen ilmiöistä ja kokonaisuuksista, jotka vaikuttavat kilpailun voittamiseen", Johan summaa.
Voittavan pelin valinta on strateginen päätös
Voittava positio perustuu omistajien tavoitteisiin ja yrityksen kykyyn erottua kilpailussa. "Me emme voi olla edullisempia, jos meillä ei ole pysyviä kustannusetuja suhteessa kilpailijoihimme", Mild linjaa. "Kun tiedämme, missä asioissa voimme kilpailun voittaa, emme joudu juoksemaan jokaisen toiveen perässä. Voimme todeta, ettei tuo ole meidän peliämme."
Tässä kohtaa "me" tarkoittaa koko johtoryhmää. Usein käsitykset yrityksen vahvuuksista vaihtelevat ryhmän sisällä. Johtoryhmän oma näkemys voi poiketa muusta organisaatiosta, ja vielä enemmän asiakkaiden kokemuksista. "Seedin Kilpailukykyanalyysin tulokset ovat korvaamattomia erityisesti silloin, kun asioita oletetaan tietämisen sijaan tai ne eivät vastaa johtoryhmän näkemystä todellisuudesta", Johan tiivistää.
Viestintä on usein muutoksen puuttuva palanen
Takseja latauksessa Plugit-latausasemalla.
"Liiketoiminta on mielien liikuttamista", toteaa Mild. Usein muutos alkaa viestinnästä, vaikka faktat ja tekeminen olisivat jo kunnossa. Asiakasryhmät eivät välttämättä ole vielä ymmärtäneet nykyistä tilannetta. Kilpailukykyanalyysin avulla nähdään, mikä vaikuttaa asiakkaan ajatteluun ja mitä tulisi viestiä uudella tavalla.
Samalla menestyminen vaatii jatkuvaa kehittämistä. Johan lähtee liikkeelle projektitoimiston eli PMO-mallin perustamisesta. "Muutoshankkeet on vietävä maaliin asti. Se vaatii johtoryhmän jäsenten vahvaa sitoutumista ja keskitettyä muutosjohtamista", Johan kuvaa.
Kulttuuri muokkaa muutosta ja muutos kulttuuria
Organisaation toiminta perustuu pitkälti opittuun tekemiseen. Jokainen kesken jäänyt muutos hidastaa ja turhauttaa. Toisaalta jokainen onnistunut muutos vahvistaa toimintakulttuuria. Siksi muutosten loppuun vieminen on keskeistä. "Seedin Kilpailukykypalvelun juurrutuskysely antaa organisaatiolle totuuspohjan: etenevätkö hankkeet myös ihmisten mielissä, eikä vain Excelissä?", Johan kiittää.
Riittääkö vauhtimme?
Liiketoiminta on jatkuvaa vertailua kilpailijoihin. Huonokin vauhti voi riittää, jos kilpailijat ovat hitaampia – ja toisaalta erinomainenkaan ei aina riitä. Siksi säännöllinen kilpailukyvyn mittaaminen on tärkeää. "Oman kehityksemme seuraamiseksi teimme pidemmän sopimuksen Seedin kanssa Kilpailukykypalvelusta."
Kehitys kehittyy
Johan on käyttänyt Kilpailukykypalvelua jo kolmessa eri organisaatiossa: "Yhteistyömme Seedin kanssa alkoi vuonna 2019 Remeossa, sitten jatkui Martelassa vuonna 2023, ja nyt tuoreeltaan Plugitissa. On ollut hienoa seurata, kuinka metodista on kehittynyt koko johtoryhmää tukeva palvelu."
Tämä tarina osoittaa, kuinka kilpailukyvyn systemaattinen mittaaminen ja kehittäminen voivat auttavat organisaatiota selkeyttämään fokuksensa, yhdistämään johdon näkemykset ja voittamaan kilpailun – kerta toisensa jälkeen.