Tiedon avulla tuloksiin – Kilpailukykypalvelu osana Witraktorin johtamisjärjestelmää

Wihurin Teknisen kaupan Witraktor-liiketoiminnan johtaja Juha-Matti Raatikainen on kokenut Kilpailukykypalvelun oivaksi liiketoiminnan tiedolla johtamisen työkaluksi jo kahdessa yrityksessä ja roolissa. Aiemmin hän hyödynsi sitä globaalisti toimivassa yrityksessä ja nyt kotimaan markkinaan keskittyvässä yrityksessä.

”Kerran vuodessa toteutettava Kilpailukykyanalyysi antaa kokonaiskuvan kilpailutilanteesta, asemamme markkinassa, vahvuutemme ja heikkoutemme, tarjoaa konkreettiset toimenpiteet kehittämiseen ja valittujen toimenpiteiden etenemisen seurannan” kertoo Juha-Matti Raatikainen.

Kokonaiskuva muodostetaan vuosittain, ja kehittymistä seurataan jatkuvasti seuranta- ja asiakastyytyväisyysmittauksin

Kilpailukykypalvelun rooli osana Witraktorin johtamismallia jakaantuu kahteen osaan:

  1. Analyysi tuottaa vuosittain Kilpailukyvyn ison kuvan; kilpailuedut ja -haitat, asiakkaiden ostohalukkuuden, operatiivisen tehokkuuden ja muutoskyvyn tilan sekä pidemmän tähtäimen kehityskohteet.

  2. Sisäinen toimenpiteiden seurantamittaus varmistaa kehittämistoimenpiteiden etenemisen suunnitellusti.

Kilpailukykypalvelua täydentävät jatkuvat asiakastyytyväisyysmittaukset, jotka tehdään välittömästi asiakkaille tehtyjen toimenpiteiden seurauksena eli esimerkiksi konekaupan tai huollon laskutuksen jälkeen. Rullaavat asiakastyytyväisyyskyselyt antavat täydentävää ajantasaista dataa siitä, mihin suuntaan olemme kehittymässä ja onko kehitys halutunlaista.

Tieto on osa johtamisjärjestelmää, mikä ohjaa tekemistä systemaattisesti

Juha-Matti Raatikainen, Wihurin Teknisen kaupan Witraktor-liiketoiminnan johtaja

Witraktorilla eri tietolähteiden roolit on selkeästi määritelty ja ne on prosessien avulla kiinnitetty johtamisjärjestelmään. Näin data johtaa systemaattisesti päätöksiin, toimenpiteisiin ja tuloksiin. Kun sekä asiakkaat että henkilöstö kokevat, että heidän antamaansa palautetta arvostetaan ja hyödynnetään kehitystyössä, vahvistuu usko palautteen vaikuttavuuteen. Tämä ruokkii positiivista kierrettä ja lisää entisestään niin henkilöstöltä kuin asiakkailta saatavan arvokkaan palautteen määrää.

”Ensisijainen tavoitteemme on tietysti, että valittujen toimenpiteiden onnistuneen toteuttamisen kautta tulokset ovat parantuneet seuraavassa Kilpailukykyanalyysissa. Tästä seuraa kilpailukykymme parantuminen”, summaa Raatikainen.

 
Seuraava
Seuraava

Voittava peli alkaa yhteisistä totuuksista – Plugitin tarina Kilpailukykypalvelun hyödyistä