Kilpailukykyanalyysi tuo faktatietoa strategiatyön tueksi

Ponsse Oyj on yksi maailman johtavista metsäkonevalmistajista. Suomen pohjoisimmassa savolaiskunnassa, Vieremällä toimiva pörssiyritys valmistaa, myy ja huoltaa tavaralajimenetelmään perustuvia metsäkoneita sekä tekee niihin älykkäitä tietojärjestelmiä.

Tavaralajimenetelmä tarkoittaa sitä, että puunrungot katkotaan jo metsässä käytön vaatimiin mittoihin, minkä jälkeen tietojärjestelmät ilmoittavat loppuasiakkaalle jo metsästä tiedon siitä, kuinka paljon ja millaista puuta asiakkaalle toimitetaan. Tämä tieto luo lisäarvoa asiakkaalle sekä kilpailuetua Ponsselle perinteisiin metsäkonevalmistajiin nähden.

Alkuvuonna 2019 Ponsse kaipasi faktapohjaista tietoa strategiatyönsä tueksi. Toimitusjohtaja Juho Nummela oli tutustunut Ratkaisutoimisto Seedin kilpailukykyanalyysiin, jossa mitataan yrityksen muutoskykyä, kilpailuetua työntekijöiden ja henkilöstön näkökulmasta eli NPS ja eNPS lukuja sekä sitä miten nämä luvut vaikuttavat suosittelun kautta yrityksen kasvuun. Ratkaisutoimisto Seedin Kilpailukykyanalyysille luoma selkeä ja kirkas viitekehys vakuutti Nummelan:

”Meitä ilahdutti erityisesti Seedin kanssa se, että heidän kilpailukykyanalyysinsä oli niin pitkälle mietitty. Heillä oli jo paljon tutkimuksia takana ja tämä oli hyvin kirkas tämä viitekehys mikä tähän kilpailukykyanalyysiin liittyi ja se vetosi meihin voimakkaasti. Seedillä oli erittäin kirkas ajatus siitä, että miten muutoskykyä mitataan, miten kilpailuetua mitataan. Miten se vaikuttaa suositteluun ja sitten lopulta, miten se korreloi sinne kasvuun.”

 Kilpailukykyanalyysin tulokset

Kilpailukykyanalyysi toi Ponsselle uutta, mielenkiintoista informaatiota etenkin potentiaalisten asiakkaiden suhteen. Toisin kuin Ponssen aktiiviset asiakkaat, heidän potentiaaliset asiakkaat eivät nähneet sitä erinomaisuutta mikä liittyi Ponssen huoltopalveluihin ja varaosien saatavuuteen. Tulokset havahduttivat Ponssen miettimään, miten varsinkin potentiaalisille asiakkaille kommunikoidaan Ponssen palveluliiketoiminnan kyvykkyydestä.

Uuden informaation lisäksi kilpailukykyanalyysin tulokset toivat vahvistusta monelle jo tiedossa olleelle asialle. Analyysi antoi vankan pohjan ja kirkkautta siihen, miten kilpailuetuasioista jatkossa kommunikoidaan niin omalle henkilöstölle kuin asiakkaillekin. ”Me saatiin siitä erittäin hyvää materiaalia meidän strategiatyön tueksi” Nummela kiittelee.

Itse kilpailukykyanalyysin toteutus kerää myös kiitosta Nummelalta:

“Seediä on helppo suositella eteenpäin. Me ollaan hyvin tyytyväisiä siihen yhteistyöhön mitä tehtiin.  Se mihin me oltiin erittäin tyytyväisiä, oli se, että yhteistyö oli jatkuvasti saumatonta ja kitkatonta. Seedillä oli erityisen hyvä reaktioherkkyys niihin tarpeisiin mitä me kulloinkin tarvittiin.  Seediläisten ammattitaidolle antaisin arvosanana täyden kympin. On erinomaista porukkaa.”

Edellinen
Edellinen

Miksi tiedolla johtamiseen pääseminen on organisaatioissa niin vaikeaa?

Seuraava
Seuraava

Suosittelun voima