Yrityskasvun vierasblogissa Jaana Rosendahl: Digi on enemmän kuin uusia leluja ja temppuja

Aika on ajamassa ohi ensimmäisen vaiheen digitalisaation. Tiedämme, mitä kaikkea uusilla asiakaslähtöisillä palveluilla ja tuotteilla voi saada aikaan. Olemme nähneet, millä voimalla uudet kanavat, teknologiat ja toimintatavat voivat muuttaa yrityskulttuureja, jos niille annetaan siihen mahdollisuus. Siinäpä se onkin … Annetaanko niille aito mahdollisuus ja niiden tarvitsema toimintatila? Tila hypätä tuntemattomaan, kokeilla, tulla takaisin, analysoida, oppia, hypätä uudelleen?

Jokainen uskottava yritysjohtaja tietää digitalisaation – vähintään automatisaation – tulleen jäädäkseen. Sille nyökytellään ja projekteja pukkaa ja muodikkaita CDOita palkataan. Mutta CDOita ei saa jättää yksin, koko yrityksen tulee muuttaa johtamiskoulttuuriaan, CDO voi olla katalysaattori. Hyvät asiantuntijat yrityksissä osaavat kyllä työnsä: aikaansaseuraavat markkinoijat, asiakaspalvelijat, myyjät ja IT-osaajat osaavat digikanavat, sisällöntuotannon, big datan, somen, teknologiat ja vaikka minkä. Nyt kyse on siitä, osaako johto johtaa näitä lahjakkuuksia (joiden työstä suuri osa on johdolle täysi mysteeri) oikeaan yhteiseen suuntaan?

Kykenevätkö johtajat jakamaan heidän kanssaan suunnan, luomaan yhteistyöalustan ja antamaan autonomian tehdä oikeita asioita asiakkaille ja näin myös yrityksille Johtamisjärjestelmät ja -käytännöt ovat jääneet tuotantotalouden aikakaudelle. Asiakastalous ja mahdollisuuksia täynnä oleva digitaalinen maailma vaativat niiden päivittämistä. Yhtenä suurimmista mahdollisuuksista näen siilojohtamisen pudottamista piirun verran alemmaksi johtamisprioriteeteissa. Ja nostamaan erilaisten osaajien yhteistyön ykköseksi.

Olemme urheiluhullua kansaa ja usein yritämme tuoda urheiluvalmennuksesta uusia tuulia johtamiseen. Mutta urheiluvalmentaminenhan on nimenomaan siilojen johtamista! Nykyajan johtamisen tarvetta voisi verrata urheilussa siihen, miten valmennetaan joukkue – joka koostuu koripalloilijoista, lätkänpelaajista, tennisottelijoista, nyrkkeilijöistä, jalkapalloilijoista, hiihtäjistä, tanssijoista, korkeushyppääjistä, maratoonareista, akrobaateista, F1-kuljettajista ja uppopalloilijoista –tehtävänään pelata yhdessä peliä, jota ei vielä ole olemassa, säännöillä, jotka ovat vasta tekeillä. Miten tuoda hyvin erilaiset osaamiset ja pelityylit yhteen käyttäen ulkoisia ja sisäisiä resursseja ja puhaltaa niihin intohimoinen innostus tehdä jotain itseään suurempaa.

Yrityksiin tulee rakentaa poikkiorganisatorisia tiimejä, sisäisistä ja ulkoisista resursseista, jotka lähetetään tutkimaan ja kehittämään uusia mahdollisuuksia. Tätä toimintaa ei pidä sulloa olemassaolevan perinteisen organisaation sisälle, jonka ykköstehtävä ja fokus on olemassaolevan toiminnan ylläpitäminen. Nämä tutkimusmatkailijat palvelevat koko yritystä: heille annetaan toiminnan raamit ja tavoitteet ja he raportoivat jatkuvasti yrityksen johdolle ja kertovat tarinoitaan organisaation sisällä, jotta opit leviävät ja potentiaalisiin koko yritystä koskeviin uudistuksiin päästään käsiksi ajoissa. Yrityskulttuuriin täytyy luoda jano pioneerien tarinoille. Kuin entisaikaan, jolloin lähetettiin tiedustelijoita edeltä käsin selvittämään, mihin matkaa kannattaisi jatkaa. Ja leiritulilla kuunneltiin uusista mahdollisuuksista, keskusteltiin ja väiteltiin niistä. Ja valittiin tuleva suunta.

Nyt on johtajien aika tarttua digitalisaatioon ja asiakastalouteen, organisaatio on jo siellä ja odottaa.

Keväthippusia, Jaana Rosendahl

Yritys voi saavuttaa enintään sen, minkä sen johto voi yhdessä kuvitella. Miksi emme kuvittelisi enemmän?

 

Jaana Rosendahl on Seedin Senior Advisor. Hänellä on pitkä kokemus asiakkuuksien, markkinoinnin ja brändäyksen johtotehtävistä mm. Taaleritehtaalla, Sampo Pankissa, A-lehdillä, Aktiassa, Fortumilla ja Imatran Voimassa. Toiminut mm. Darwin Median ja Signom Oy:n hallituksissa.

Jaanan ajatuksia voit lukea blogista: jaanaros.wordpress.com

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

5.3.2016 klo 18:10

Näin juuri, lisää digi-informaatiota yrityksen kaikille tasoille.

Jätä vastaus