Yrityskasvu-vierasblogissa Timo Sorri: Olet yhtä pätevä kuin esityksesi

 

Mark Zuckerberg meinasi mokata pahasti. Facebookin listautumisen aikaan some-mogulilla oli nimittäin omasta mielestään listautumisroadshowta mielenkiintoisempia ja tärkeämpiä projekteja meneillään.

Zuckerberg jätti osallistumatta tärkeään listautumista edeltävään puhelinkonferenssiin markkina-analyytikoiden kanssa. Facebookista julkaistu listautumisantivideo oli yleisön mielestä tylsä ja jätti monia kysymyksiä auki. Zuckerberg vaikutti roadshowlla valmistautumattomalta ja välinpitämättömältä. Kuva, jonka Facebookiin sijoittamista miettivät saivat johtajasta ei vakuuttanut.
Facebookin kurssi on sittemmin lähtenyt huimaan nousukiitoon, mutta sen osakeantia ei voi pitää menestyksenä.

Viestinviejä on viesti

Johtaja ei pääse koskaan karkuun sitä, että ihmisille viestinviejä ja viesti ovat sama asia. Esityksissään valmistautumattomalta, epäaidolta tai välinpitämättömältä vaikuttavaan johtajaan ja hänen edustamaansa organisaatioon liitetään negatiivisia mielleyhtymiä. Hyvin valmistautuneeseen, rentoon, selkeään ja aitoon esiintyjään liitetään positiivisia mielleyhtymiä.
Jopa tuottoa sijoitukselleen hakeva sijoittaja (jota voisi luulla ylirationaaliseksi päätöksentekijäksi), jolla on kaikki järkiperäistä päätöksentekoa tukeva tieto saatavilla, haluaa silti vakuuttua ihmisistä, joihin on sijoittamassa.
Stanfordin yliopisto tutki hiljattain, että toimitusjohtajan esiintymistaidolla on todella vaikutus listautumisen onnistumiseen.

Mitä tämä tarkoittaa meille kaikille?

Menestymisemme johtajana ja tiimeinä riippuu  jatkuvasti enemmän aineettomista menestystekjöistä kuten selkeät arvot, tiimin sitoutuminen yhteiseen strategiaan ja ymmärrettävä ja johdonmukainen viestintä.
Kenelläkään johtajaksi haluavalla ei ole varaa suhtautua välinpitämättömästi tai väheksyvästi siihen miten esittää ideansa tai miltä näyttää tiiminsä, asiakkaiden tai esimiestensä edessä. Ennen kaikkea koventuvassa kansainvälisessä kilpailussa tulee muuten turpaan ja kovaa.

Näin sinä voit erottua eduksesi

Sinä voit erottua eduksesi panostamalla merkittävästi enemmän kuin muut siihen miten kerrot ideoistasi. Älä koskaan laista  esityksen luomisen tärkeimmistä vaiheista, eli siitä miten jäsennät ideasi tarinaksi, miten havainnollistat sen visuaalisesti.

Tässä seitsemän yksinkertaista keinoa, joiden avulla voit varmistaa onnistumisesi

  1. Aloita ajoissa – kuinka monta kertaa esitys epäonnistuu vain siksi, koska sen kanssa tulee liian kiire? Tämä ongelma on helpommin korjattavissa.
  2. Ajattele analogisesti – jäsennä ajatuksesi jossain muualla kuin tietokoneen ääressä, kynä ja paperi on paljon parempi kuin tyhjä PowerPoint-dia
  3. Mieti miksi yleisösi pitäisi välittää siitä mitä esität – tämän kiteyttämällä olet jo puoli askelta edellä keskimääräistä esiintyjää
  4. Mieti mikä on esityksesi “yksi asia” – ihmiset muistavat loppujen lopuksi vähän siitä mitä sanot, mikä on se yksi asia, joka heidän pitäisi vähintään muistaa?
  5. Hahmottele esityksellesi rakenne – liian monesta esityksestä puuttuu kokonaan punainen lanka, huolehdi ettei sinulle käy niin
  6. Karsi kirurgin varmuudella – poista puolet siitä mitä luulit pystyväsi kertomaan annetussa ajassa
  7. Visualisoi ideasi – kaikista ihmisen aisteista näköaisti aktivoi aivoja laajimmin – siksi esityksen visuaalisuuteen kannattaa panostaa

Timo Sorri

Lisää tietoa hyvien ja tehokkaiden esitysten pitämiseen saat esimerkiksi Master the Art of Presenting –tapahtumasta

www.havain.fi | Blogi | LinkedIn | Twitter

 

 

 

Jaa mielipiteesi