Yrityksen kasvun vaiheet

Seedi Oy

Yrityksen kasvun vaiheet on yksinkertaistettavissa seuraavaan:

Yritys syntyy toteuttamaan liikeideaa, johon uskotaan ja johon investoidaan. Yritys alkaa kehittyä ja kasvaa syntyneen liikeidean pohjalta. Enemmän tai vähemmän. Kasvu voi kestää kuukausista vuosikymmeniin, mutta ennemmin tai myöhemmin koittaa aika, kun kasvu tasaantuu ja alkaa yrityksen hidas tai nopea – mutta vääjäämätön – taantuminen. Jos yritys ei ole kyvykäs uudistumaan, on edessä vääjäämättömän lopun tien.

Yrityskasvua syntyy mitä moninaisimmin keinoin ja yleispätevän vastauksen hakemisen sijaan on joskus parempi tehdä itsetutkiskeleva kysymys. Missä kasvun vaiheessa Meidän yrityksemme on? Mitkä ovat kasvuamme eniten vaarantavat tai Meidät taantumaan syöstävät tekijät?

Meille kaikille tuttu Nokian taival on hyvä esimerkki siitä miten yritys pystyy dominoimaan markkinaa oman aikansa, kunnes kyvyttömyys uudistua tulee aikanaan johtamaan yrityksen taantumaan. Muut toimijat markkinoilla ottivat Nokian paikan, koska se tarjosi sitä niille. Vaikka tällä hetkellä näyttäisikin siltä, että muut toimijat jyräävät Nokian markkinoilla, niin myös Applen ja Samsungin kulta-aika tulee tasaantumaan – jossain vaiheessa. Esim. uusimman iPhone 5:n esittelyn myötä on herännyt kysymyksiä siitä, onko yrityksen uudistumiskyky enää lähelläkään Jobsin aikoja.

 

KTT Jan Edelmann

Kirjoittaja työskentelee Seedissä projektijohtana ja on väitellyt strategisten optioiden hyödyntämisestä innovaatiotoiminnassa ja tutkinut innovatiivisten pk-yritysten kasvuvaiheita.

Jaa mielipiteesi