Viisi vinkkiä uuden eläkeläiskohderyhmän tavoittamiseen, Elina Siira, Ratkaisutoimisto Seedin asiantuntija

Vinkki 1. Eläkeläinen ei ole vanhus

Maailma on muuttunut. Kun tarkastelemme eliniän pidentymistä, on helppo ymmärtää, että eläkeläisyys 2016 tarkoittaa täysin eri asiaa kuin vielä joitain kymmeniä vuosia sitten.

Lähde: Tilastokeskus

Eläkeläiset ovat terveempiä ja varakkaampia kuin koskaan aikaisemmin. Yli 50-vuotiailla on 70% kaikesta ostovoimasta ja 80% kotitalouksien pääomasta (Aller Media 2015).

Puhuttele siis tätä myynnin suurta potentiaalia omalla viestillä. Eläkeläisyyden käsite on muuttunut monella tapaa. He eivät ole vielä vanhuksia.

Vinkki 2. Älä koita tunkea ihmisiä yhteen muottiin vain iän perusteella

Eläkeläispariskunta kävelemässä käsikädessä pitkin valkeaa hiekkarantaa? Kuulostaako tutulta?

Jokainen eläkkeellä oleva ei elä näin. Käytä viestinnässä kuvia erilaisista kotitalouksista. Ota tämä huomioon myös tuote- ja palvelukehityksessä.

Eläkeläisistä yksin asui vuoden 2014 lopussa 36 prosenttia.

Moni eläkäinen on isovanhempi, moni ei. Osa jatkaa vielä työntekoa, joku ryhtyy opiskelijaksi.

Muista siis eläkeläisten erilaiset elämäntilanteet

Vinkki 3. Eläkeläiset ovat jo digissä

Eläkeläisistä 49 prosentilla on kokemusta somesta, 61 prosentilla verkkopuheluista sekä 48 prosentilla peleistä kertoo Ilmarisen ja OP:n helmikuussa valmistunut tutkimus. Mitä tämä tarkoittaa teidän palveluille?

Kuka asioi enää pankissa kymmenen vuoden kuluttua, kun tälläkin hetkellä konttoriasiointia odottaa 3%?

Onko Supercellin kohderyhmässä 2026 senioripeli?

Hoitavatko uuden ajan eläkeläiset lääkärintarkastuksia verkossa yhä useammin?

Vinkki 4.  Sukupolvet eivät elä siiloissa – ei tulisi viestinnänkään

Eläkeläiset eivät ole omaan lokeroonsa käpertyvä ihmisryhmä.

Heidän elämäänsä, kuten meidän kaikkien, kuuluu kirjo eri ikäisiä. Itselleni suuri oivallus oli ymmärtää, että kykenemme helposti samaistumaan jopa 15 vuotta itseämme nuorempiin.

Lähde: Oma Aika

Vilkaise seuraavan kerran lehtihyllyllä Oma Aika, Eeva, tai ET-lehteä. Kannessa komeilee mitä todennäköisemmin Karita Tykkä, kuin eläkeläinen.

Vinkki 5. Testaa ideasi kohderyhmällä

Kun olimme rakentamassa verkkopalvelua eläkeläiskohderyhmälle sivusto kulki työnimellä ”Hyviä eläkepäiviä”. Kutsuimme toimistollemme raadin eläkeikää lähestyvistä, ja jo muutaman vuoden eläkevuosia viettäneitä. Nimi sai täystyrmäyksen.

Syntyi Vihdoin Vapaa.

Olen Elina Siira, en ihan vielä eläkeläinen, mutta Seedin asiantuntija ja KTM.

Muuttuva maailma tarjoaa yrityksille upeita mahdollisuuksia, uuden ajan eläkeläiset ovat yksi niistä. Otathan minuun yhteyttä, niin tavataan!

Elina Siira

elina.siira@seedi.fi

040 834 9288

LinkedIn

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

30.4.2016 klo 12:04

Juu, kyllä eläkeläiset ovat nyt digissä, mutta ovatko samat eläkeläiset vielä parinkymmenen vuoden kuluttua. Jospa nyt kuitenkin niitä konttoriasiointimahdollisuuksia vielä jonkin verran jätettäisiin…

Jätä vastaus