Viisi vinkkiä kasvuun: Tero Ojanperä, toimitusjohtaja, perustajajäsen, Vision+

1. Älä aikaile

Älä haudo liikeideaa tai uutta tuotetta pöytälaatikossa. Uskaltaudu markkinoille nopeasti! Muussa tapauksessa joku muu on jo toteuttamassa ideaasi, ja on jo liian myöhäistä.  


2.     Kuuntele markkinaa ja mukaudu tarvittaessa

Kaikki lähtee kysynnästä. Kun markkinoille mennään nopeasti, on muistettava että tuotetta ja palvelua voi kyllä päivittää ulostulon jälkeen.

Kiosked on tästä loistava esimerkki. Yrityksen alkuperäinen liikeidea kuvien ja verkkokaupan integroimisesta ei toiminut toivotusti.  Strategiaa muutettiin markkinoiden tarpeisiin vastaavaksi. Painopiste on nyt digitaalisessa mainonnassa, joka huomioi asiayhteyden ja kohdistaa mainokset kontekstin mukaan. Nyt yritys on tuloksellinen ja kasvuvauhti huima.


3.     Laajenna rohkeasti verkostoasi, myös Suomen ulkopuolelle

Älä tyydy lähipiirisi verkostoon. Arvioi kriittisesti, onko yritykselläsi oikeat kontaktit, äläkä ujostele lähestyä tarvitsemianne henkilöitä.  Mikään ei estä laajentamasta verkostoa myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Nykypäivänä voit helposti LinkedInin avulla löytää oikean linkin vaikka Piilaaksosta. On myös muistettava, että vastauksen saa vain kysymällä. Tämä pätee myös kaupanteossa.


4.     Tunnista digitalisaation mahdollisuudet – toimilasta riippumatta

Digitalisaatio muuttaa maailmaa ja toimialoja, joihin emme ehkä uskoneet sen vaikuttavan. Internet of things-ilmiö tulee leviämään kaikkialle. Kuka olisi voinut uskoa miten esimerkiksi Uber mullistaa tapamme liikkua. Uskon, että vastaavia maailmaa muuttavia tarinoita on vielä tulossa lukuisia.

FarAlong on esimerkki uudenlaisesta ryhmämatkailusta. Yrityksen  perusajatuksena on muuttaa opastettujen kiertomatkojen markkinat uudenlaisella varauspalvelulla ja hinnoittelumallilla. Matkalle osallistuva voi itse vähentää kustannuksiaan markkinoimalla reissuaan.  


5.     Ole avoin ja utelias

Pidä silmäsi auki ja ole utelias. Vaikka olen introvertti, koen silti että antoisinta työssä ja elämässä on uusien ihmisten kohtaaminen. Tapasin Lady Gagan konsertissa  sattumalta valokuvaaja Jere Lahtisen. Tulemme täysin eri aloilta, mutta meillä klikkasi välittömästi. Tapaamisesta syntyi valokuvauksen ja digitalisaation yhdistävä yhteinen yritys Tailorframe. Nyt Tailorframen teknologialla on otettu jo 47500 kuvaa.





Tero Ojanperä, 

perustajajäsen ja toimitusjohtaja Vision+
@TeroOjanpera

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

21.9.2015 klo 16:38

Kohdat 2 ja 3 osuivat ja upposivat! Uskon myös itse, että henkilökohtaiset verkostot ovat yksi tärkeimmistä menestyksen ja kasvun tekijöistä. Myös käytännön kautta on todettu, että on helpompi suunnitella tuote tai palvelu olemassa olevaan markkinaan (kysyntään), kun alkaa luomaan täysin uutta markkinaa! Hyviä pointteja kaikki.

Jätä vastaus