Viisi vinkkiä kasvuun: Michaela von Wendt, Lundia Oy

1. Myynti ei ole vain myyjien vastuulla

Myynti on yrityksen tärkein asia – kaikki lähtee siitä. Myynti ei ole vain myyjien vastuulla, vaan kaikkien yrityksessä pitää olla myyjiä ja kasvua tulee kun kaikki kokevat olevansa myyntityössä. Yrityksen työntekijät ovat sen edustajia myös vapaa-ajalla ja edustavat sitä myös sosiaalisessa mediassa.

2. Hyvä fiilis tuottaa hyvää tulosta

Vaikka paljon puhutaan työilmapiiristä ja työnantajakuvasta, niin ne ovat kasvulle erittäin tärkeitä asioita. Ihmiset tekevät kasvun ja siksi myyntihenkiset ihmiset ovat yrityksen tärkein voimavara. Se vaatii positiivista asennetta ja hyvää fiilistä, jotka ruokkivat ja rakentavat hyvää ilmapiiriä. Niistä syntyy ulospäinkin näkyvä hyvä työnantajakuva. Ja hyvän fiiliksen organisaatio tekee hyvää tulosta.

3. Ilman kommunikaatiota ei synny kasvua

Menestyvän yrityksen jokaisen työntekijän pitää tuntea visio ja missio. Lundiassa niistä johdetaan kaikille omat henkilökohtaiset top 3 tavoitteet josta keskustellaan paljon ja jatkuvasti. Esimerkiksi Lundiassa joka viikko jokaiselle työntekijälle lähtee viikkotiedote jossa käydään läpi myynnin tilanne ja mitä yrityksessä tapahtuu. Näin kaikki tietävät koko ajan yrityksen suunnan ja oman merkityksensä tavoitteen saavuttamiseksi. Ilman kommunikaatiota ei synny kasvua. Kommunikaatiota pitää olla kaikkiin suuntiin, eli ei riitä, että vain johto viestii asioista vaan vuoropuhelua pitää käydä jatkuvasti eri tasoilla organisaatiossa. Tärkeä osa sitä on, että esimiehetkin ovat helposti lähestyttäviä ja avoimia. Samoin yrityksen pitää olla avoin ulospäin ja aktiivisesti seurata myös mitä siitä kirjoitetaan ja jakaa tietoa siitä kaikille. Ja toimitusjohtajan pitää hyväksyä myös se, että kaikki eivät voi tykätä yrityksen tuotteista ja kritisoivatkin asioita. Se on hyväkin, koska se osoittaa että tuotteet herättävät asiakkaissa tunteita.

4. Kannusta työntekijöitä someen

Sosiaalinen media on tänä päivänä erittäin tärkeä. Vaikka yritys olisi auki kahdeksasta viiteen, niin siitä voidaan käydä keskustelua mihin vuorokauden aikaan tahansa ja on hyvä, jos työntekijät siihen osallistuvat. Yrityksen pitää luoda edellytykset sosiaalisessa mediassa toimimiselle ja olla siellä läsnä. Tämän päivän yrityksen pitää kannustaa ihmisiä aktiiviseen vuoropuheluun asiakkaiden kanssa ja nykyisin se tapahtuu erityisesti somessa. Käytännön esimerkki tästä olisi, että työntekijöillä olisi omilla sivuillaan kuvia yrityksen tuotteista ja ilmeistä. Se vaatii myös sitä, että yritys luottaa työntekijöihin ja antaa vapauksia keskusteluun.  Hyvä esimerkki onnistuneesta some-toimenpiteestämme oli esim. reagointimme kilpailijamme mallin lopetukseen ja laitoimme välittömästi someen tiedon omasta korvaavasta tuotteestamme. (Linkit: TwitterFacebook)

5. Panosta brändiin ja ole hereillä

Jotta Suomessa yritykset kasvaisivat enemmän, niin meidän pitäisi panostaa enemmän hyviin myyjiin ja markkinointiin sekä brändäykseen Siihen pitäisi panostaa paljon lisää. Suomi on hyvin insinööripainotteinen maa mutta kuluttajien tarpeiden ymmärtäminen vaatisi paljon enemmän asiakaslähtöisyyttä, markkinointia ja brändin ylläpitoa. Niitä ei pidä ajatella kuluerinä vaan brändiä on kehitettävä pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti. Suunitelmia pitää tehdä 5 vuoden ja 10 vuoden tähtäimellä, mutta romahdus voi tapahtua nopeastikin. Siksi pitää olla koko ajan hereillä.

Haastateltava on Lundia Oy:n toimitusjohtaja ja mm. Tekesin Loistava Liideri -kilpailun voittaja:. http://www.tekes.fi/nyt/uutiset-2013/liideri-uutisia/loistava-liideri-michaela-von-wendt-kaikki-on-kiinni-ihmisista/

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

10.3.2014 klo 12:36

Michaela on aivan oikeassa tuon kommunikaation ja kasvun kohtalonyhteydestä. Moni panttaa strategioitaan mappiin ja on tyytyväinen, kun salaisuudet eivät vuoda. Vaan eipä virtaa kasvukaan!

Jätä vastaus