Viisi vinkkiä kasvuun: Joni Meltoranta, Toimitusjohtaja NetRauta Finland Oy

1. Pitää olla aivan järjetön usko omaan tekemiseen. Kun tekee toisin kuin muut, niin muut eivät usko ja usein saa yksin painaa periksi antamatta. Samalla on tilanteessa, jossa valmista tietoa ei löydy mistään. Asioita pitää kokeilla, onnistua ja epäonnistua ja oppia nopeasti.  Perustin yrityksen samaan aikaan kun tein vielä opinnäyte työtä koululle ja ensimmäisen puolen vuoden aikana opin enemmän strategiasta, markkinoinnista, taloudesta ja henkilöstöjohtamisesta kuin viidessä vuodessa koulussa.

2. Alusta alkaen päätettiin, missä halutaan tulevaisuudessa olla ja millaisilla askelmilla sinne päästään. Eteneminen tarkistetaan säännöllisesti ja pidetään huoli siitä, että pysytään oikealla polulla.

3. Edellinen vaatii, että rekrytoitavat henkilöt haluavat sitoutua ja olla mukana rakentamassa uutta. Pienellä kasvuyrityksellä ei ole varaa epäonnistua rekrytoinneissa vaan sen pitää saada mukaan hyviä tyyppejä. Tässä olemme onnistuneet erinomaisesti ja meillä on hyvä joukko kasassa.

4. Johtamisen pitää tapahtua oman esimerkin kautta koko ajan edelleen oppien. Ja sama pätee muihinkin henkilöihin. Vaikka meille on tullut koviakin alan ammattilaisia, niin koska teemme kaiken hiukan toisin, heidänkin on pitänyt opetella valtavasti asioita ja soveltaa jo osaamaansa meidän tapaamme toimia. Se on tärkeää liiketoimintamallin eheyden kannalta. Muuten ei hetken päästä ole erottuvaa toimintatapaa.

5. Suosittelu on parasta markkinointia. Alusta lähtien panostettiin siihen, että asiakas on keskiössä ja mietimme asiat hänen kannaltaan. Yksi osa alue tässä on esimerkiksi reklamaatioiden hoito. On yleensä aivan turhaa lähteä riitelemään asiasta. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, niin asia pitää hoitaa nopeasti kuntoon ja saada hänet taas tyytyväiseksi. Ja kenen tahansa pitää pystyä tekemään päätökset pienistä hyvityksistä. Niitä on aivan turhaa kierrättää esimiehillä. Samalla pitää kuitenkin huolehtia siitä, ettei samaa virhettä pääse syntymään uudestaan.

Joni Meltoranta on toimitusjohtajana NetRauta Finland Oy:ssä joka on kasvattanut viime vuosina hurjasti liikevaihtoaan ja tulostaan. Samalla on syntynyt liiketoimintamalli joka erottuu kilpailijoista paitsi toiminnan tehokkuudessa, niin myös asiakastyytyväisyydessä. Asiakkaat antavat erittäin kovia arvosanoja palvelun laadusta, ystävällisyydestä, toimitusnopeudesta, hintatasosta ja valikoimista. Yhtiön slogan ”Ei mikään rautakauppa” elääkin kaikkien arjessa. Vaikka perinteisiäkin rautakaupan tuotteita myydään, niin tavoite on tehdä kaikki hiukan toisin ja paremmin. Jonilla oli hyviä ajatuksia siitä, mihin kasvu on perustunut.

Jaa mielipiteesi