Uudistu tai kuole

Marko Parkkinen, toimitusjohtaja, Ratkaisutoimisto Seedi

Charles Darwin on todennut, etteivät suinkaan viisaimmat tai vahvimmat selviä vaan ne, jotka ovat kykenevimpiä mukautumaan muutokseen. Näin uudistumisen perusajatus on sisällä kaiken elävän kehittymistä ohjaavassa kehittymisopissa. Uudistu tai kuole!

Uudistuminen ei kuitenkaan ole taakka, vaan etuoikeus. Meillä ihmisillä ja siten meidän organisaatioillamme on mahdollisuus valita olemmeko kasvun ja uudistumisen kehällä vai jämähtämisen ja kuolemisen kehällä. Timo Tiihonen kirjoitti nasevasti tällä samalla foorumilla, että menestyksen takana on usein nopeus ja hymy. Molemmat ovat tekijöitä kestävän uudistumisen taustalla.

Miksi näyttää siltä, että olemme Suomessa valinneet jämähtämisen, jos uudistuminen on välttämätöntä ja mukavaa? Professorit Hautakangas ja Pohjola totesivat Helsingin Sanomissa syyskuussa, että Suomen tuotteet ovat jääneet jämähtämisen takia jälkeen. Suomen suurin ongelma ei olekaan huono ilmasto, eivät korkeat hinnat tai huono laatu. Suurin ongelmamme on monen tason jämähtäminen, uudistumisen puute.

Uudistumisen kierteen yhteiskunnallisen synnyttämisen keskiössä ovat PK sektorin yritysten ylin johto. Yhteiskunnallisesti meidän on saatava yrityksemme kehittymään 10 hengestä 100 henkeä työllistäviksi ja edelleen 100 hengen yrityksistä 1000 henkeä työllistäviksi.

Tämä voi tapahtua vain lisäämällä jatkuvasti asiakkaiden saamaa arvoa. Onneksemme tässä ajassa meillä on mahdollisuuksia, joihin tarttua enemmän kuin koskaan. Verkkokauppa tarjoaa globaalit markkinat pienellä panoksella, tietotekniikan käyttö voi tehostaa työn moninkertaiseksi, hyvälle tekemiselle on tarjolla lukuisia erilaisia rahoitustapoja ja oma jätteemme voi hyvin olla toisen raaka-ainetta.

Nyt aikamme huutaa rohkaisevia esimerkkejä. Tässä Sinä voit olla avuksi:
Kuka on mielestäsi vuoden 2013 Uudistaja?

Vuoden 2013 uudistaja on henkilö, joka on omalla toiminnallaan

  • pyrkinyt uudistamaan yhteiskuntaamme
  • kannustanut muitakin esimerkillään uudistamisen tielle
  • ei ole lannistunut vastoinkäymisistä
  • ymmärtää onnistumisten symbolisen arvon
  • puhunut uudistumisen puolesta

Käy ehdottamassa ja/tai äänestä osoitteessa http://uudistuminen.fi/vuoden-uudistaja-2013/

Kiitos omasta ja kaikkien suomalaisten puolesta!

 

Kirjoittaja Marko Parkkinen toimii yrityskasvuun erikoistuneen Ratkaisutoimisto Seedin
 toimitusjohtajana. Parkkinen on valittu 10 suomalaisen innovaatiojohtajan joukkoon ja
 100 IT-vaikuttajan listalle sekä palkittu elämäntyöstään suomalaisen markkinoinnin hyväksi.

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

27.2.2014 klo 15:54

Yritykset, jotka eivät ole valmiita tekemään muutoksia oikeaan aikaan ja fiksulla tavalla, kärsivät ja ennen pitkää kuolevat. Toisaalta, 65…75% liiketoimintamuutoksista epäonnistuu. Yritys voi miettiä: teenkö muutoksen (minä päätän) vai tapahtuuko muutos pakon sanelemana (ympäristö päättää). Lue: http://www.midagon.com/fi/muutu-tai-kuihdu/

Jätä vastaus