Tekeekö tämä meistä nopeampia?

Tommi Elomaa, Tapiola-ryhmä

Tarina kertoo, että F1 tallipomo Frank Williamsilla on tapana kysyä otsikon kysymys laskujen tuojilta. Jos vastaus on kielteinen, niin pitää löytyä hyvät perustelut sille, miksi Williams-talli käyttää rahaa moiseen.

Kun kuulin tämän lauseen, totesin heti että siinä on yritys jolla on selkeä fokus. Kaiken mitä tehdään pitää tähdätä siihen, että autot ovat mahdollisimman nopeita. Koska jos ne ovat, niin myös mainostajat tulevat ja rahaa virtaa sisään. Ja päinvastoin. Mikään mainostajien kestitys ei korvaa nopeiden autojen kiinnostavuutta.

Yksinkertainen peilauspinta olisi jokaiselle yritykselle tärkeä, kun se yrittää rakentaa menestystarinaansa. Jos samaan aikaan yrittää olla nopea, tyylikäs, kustannustehokas, kansainvälinen, paikallinen, henkilökohtaisesti palveleva ja verkkoon keskittyvä, niin huomaa pian että ei ole mitään niistä. Englanniksi sanonta taitaa olla, että ”jack of all trades and a master of none”. Samoin kuin kymmenottelija menestyisi huonosti kymmentä erikoistunutta urheilijaa vastaan, samoin yritys joka yrittää laajentaa tekemistään liiaksi häviää fokusoituneille kilpailijoilleen.

Kasvun ytimessä onkin lähes aina valtava sitoutuminen ja innostus siihen tekijään, joka tekee yrityksestä ainutlaatuisen. On se sitten tekniikka, tapa palvella, design tai mikä tahansa muu, niin lista kannattaa pitää lyhyenä.

Olen itse ollut kerran tekemässä palvelukonseptia, jossa kaiken ytimessä oli ”aitous”. Teimme tuolloin uutta Tapiola Private palvelumallia ja peilasimme kaikkea tekemistä asiakkaiden kokemukseen. Palvelun piti tuntua sellaiselta, että jos asiakkaalta kysytään hänen elämänsä aitoja asioita, niin olisimme listan kärkiviisikossa. Samalla käänsimme kilpailijoidemme heikkouksia omiksi vahvuuksiksemme. Yksinkertaiselta tuntuva ajatus, mutta lopputuloksena oli myynnin 23 kertaistuminen verrattuna aikaisempaan.

Kasvua ei synny ilman erottuvuutta. Ja erottuvuus vaatii valintoja ja erityisesti poisvalintoja. Mitä useampaan asiaan pystyy laittamaan rastit päälle, sen paremmin yritys kasvaa.

Tommi Elomaa

Yksikönjohtaja
Tapiola-ryhmä

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

17.2.2012 klo 16:07

Aivan mahtava teksti! Ensimmäinen lause mielestäni kiteyttää kaiken.. karmeasti nykyään kuulee pomojen puhuvan miljoonasta ja yhdestä asiasta mitä pitää olla. Loppupeleissä ainoa asia mitä kuitenkin pitää olla on kannattava, jotta työntekijät pysyvät työssä. Kasvu mahdollistaa useampien työllistämisen ja on sen myötä hieno juttu.

Jätä vastaus