Sukupolvien välistä oppimista – mitä opimme ja opetimme

Sukupolvien välistä oppimista – mitä opimme ja opetimme

Kun joitain viikkoja sitten saimme TET-hakemuksen Tapiolan koulun 9. luokkaa käyvältä Markus Myllymäeltä, haukkoi puolet toimistostamme henkeään. Nuori hakijamme oli ehtinyt suorittaa aiemman TET-harjoittelunsa Googlella sekä Ylen urheilutoimituksessa. Hän toimii koulun oppilaskunnan hallituksen puheenjohtajana ja voitti ensimmäisen sijan Piin desimaali –kilpailusta muistamalla 405 ensimmäistä desimaalia. Kuinka moni voi sanoa yltäneensä samaan suoritukseen alle 15-kesäisenä?

Kun Markus Myllymäki saapui toimistoomme, oli kuin yksi seediläisistä olisi saapunut kotiin. Me varsinaiset työntekijät saimme tuulahduksen nuorten maailmasta. Saimme huomata, kuinka helppoa hänen kanssa oli keskustella. Samalla saimme muistutuksen siitä, ettei asenne, älykkyys ja tavoitteellisuus kasva ihmiseen iän myötä vaan ovat ominaisuuksia ihmisessä iästä huolimatta.

Annoimme hänelle ennakkoluulottomasti haastaviakin tehtäviä, joista hän suoriutui kerta toisensa jälkeen leikiten. Tähän seikkaan liittyi myös toinen oppimme tavoitteiden asettamisesta henkilöstön johtamisen näkökulmasta. Monesti emme osaa tai halua delegoida omia tehtäviämme. Pelkäämmekö, etteivät tehtävät tule tehtyä tarpeeksi hyvin? Vai pelkäämmekö sittenkin, että ne tulevat tehtyä liian hyvin, jonkun toisen toimesta?

Kuluneen viikon aikana opimme päästämään irti omista tehtävistämme – emme tosin kaikista niistä. Opimme luottamaan uuteen henkilöön ja huomaamaan kuinka laajaa osaamista ihmiseen mahtuu, iästä riippumatta.

Nyt esimiehet huomio: tulevaisuudessa kilpailua käydään asiakkaiden lisäksi myös juurikin näistä Markuksen kaltaisista nuorista osaajista. Nämä nuoret ovat kehityshaluisia ja tietävät mitä haluavat. He eivät tyydy helppoihin vastauksiin, vaan kyseenalaistavat nuoresta iästään huolimatta (vai johtuen?). Oppimme esimiehille siis: anna henkilöstöllesi niin TET-harjoittelijalle kuin varsinaiselle henkilöstölle mahdollisuuksia haastaa oma potentiaalinsa ja tehdä tehtäviä yli tehtäväkenttien. Uudet haasteet motivoivat ja auttavat oppimaan uusia taitoja. Kuuntele avoimesti myös nuorempia osaajia ja ota heidän ideansa samalla vakavuudella kuin muiden. Anna ihmisten potentiaalin yllättää.

Kuka on sinun yrityksesi ja tulevaisuuden osaajan välissä? Sen selvität helposti Ratkaisutoimisto Seedin Kilpailukyky -tutkimuksella. Tutkimuksen kautta saat selville kilpailuetusi sekä suorat kilpailijasi.