Strategian 7 kuolemansyntiä

Syksyisin strategian päivittäminen tai ainakin mieleen palauttaminen on ajankohtaista. Hurjimmat suunnittelevat strategian uudistamista kokonaan alkavalle uudelle liiketoimintavuodelle.

Meistä jokainen tunnistaa strategian kuolemansyntejä ja väittäisin, että jokainen strategia sisältää ainakin yhden tällaisen kompastuskiven.

Mikä näistä strategian seitsemästä kuolemansynnistä löytyy oman organisaatiosi strategiasta?

  1. Liiketoiminta- ja portfoliostrategiat sekoittuvat toisiinsa.
  2. Kasvumallia ei kuvata samalla tarkkuudella – jos lainkaan – kuin liiketoimintamalleja.
  3. Hiipuvan legacy-liiketoiminnan ja kasvuliiketoiminnan yhteiselon hyvin mietitty hallintamalli puuttuu.
  4. Strategiaa ei kyetä kiteyttämään toimivaksi tarinaksi (max. 2x A4 täysiä lauseita).
  5. Believing-in-our-own-bullshit -syndrooma: liiallinen käpertyminen sisäänpäin ja ulkopuolisen näkökulman puuttuminen organisaatiossa.
  6. Digitalisaatio-ohjelmien ja strategian yhteenliittäminen jää heikoksi.
  7. Langetaan joihinkin ansoihin strategian toteutuksessa. Niin alkuhuuma, järkytys kuherruskuukauden päättymisestä, yli-itsevarmuus menestyksestä, liian hidas tai nopeatempoinen vaihtuvuus johdossa, keskinkertaisuuden kahleet kuin epäusko tavoitteiden toteutumisesta voivat olla onnistuneen strategian toteuttamisen tiellä.

Miten näihin synteihin lankeamista voisi välttää?

Esimerkiksi Richard P. Rumeltin kilpailuetua korostava malli sisältää hyviä kysymyksiä, joiden avulla yrityksen strategian kehittämiseen saadaan lisää ryhtiä:

Kirjoittaja Johanna Parkkinen on Seedin henkilöstö- ja projektipäällikkö, joka uskaltaa sanoa suoraan, kun uusi strategia näyttää syntiseltä.

Jaa mielipiteesi