Positiivisuus luo menestystä

Timo Tiihonen, hallitusammattilainen, Applen Suomen ex-toimitusjohtaja

Suomessa on perinteisesti ollut arvokasta ja tärkeän oloista pitää naama peruslukemilla ja ilme vakavana. Muissa kulttuureissa ei välttämättä haluta olla tekemisissä tällaisten tosikkojen kanssa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ihmistä joka ei tuo itseään rohkeasti esiin pidetään epäluotettavana. Reipas kädenpuristus, vaatimaton hymy ja silmiin katsominen ovat joskus tärkeämpiä kuin loistava uusi innovaatio. Itse en Suomessakaan mene ravintolaan, jonka henkilökunta välttää katsekontaktia. Ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, miten epäkohteliaalle tuo asiakkaiden kohtaamisen välttäminen tuntuu.

Joku on sanonut, että nykyisin kaksi tärkeintä menestystekijää ovat nopeus ja hymy. Nopeus on kaikille kasvuyrittäjille sisäänrakennettu. Mutta onko muistettu hymy. Hymy tarttuu sekä työtovereihin että asiakkaisiin. Muistetaan kuitenkin, että hymyn pitää olla luonnollista. Ja tietenkin jos asiakkaalla tai kollegalla on huolia tai murheita, tuodaan empatia myös ilmeisiimme.

Mikään ei ole mahdotonta. Innovaatiot syntyvät positiivisen ajattelun tuloksena. On aika unohtaa perkele me hävitään tämä matsi -asenne. Esa Saarinen esitteli seminaarissa akateemisen tutkimuksen tulokset, jossa selvästi osoitettiin positiivisten ihmisten menestyvän huomattavasti paremmin kuin negatiivisten, niin yksityiselämässä kuin töissäkin.

Hymyillään kuin tavataan,

Timo Tiihonen
Erityislähettiläs
Kirjoittaja on hallitusammattilainen, Capmanin pitkäaikainen Senior Advisor sekä mm. Applen Suomen entinen toimitusjohtaja.

1 Kommentti

Liity mukaan keskusteluun ja kerro meille mielipiteesi.

14.11.2013 klo 17:39

SLUSH tapahtuma mielestäni oli täynnä positiivisuutta. Kaapelitehdas pursui intoa ja yritystä. Tästä on pakko tulla jotain ulos jälleen. Suomessa tulisi nyt pistää pökköä pesään hyvälle alulle, bongasin kolme ministeriä tapahtumasta eli Katainen, Niinistö ja Stubb. Hallituksessa onneksi ollaan edes hengessä mukana, vaikka muuten on vaikeaa saada kunnollisia päätöksiä aikaan. Mahdollisuuksia on, kunhan niitä lähdetään ennakkoluulottomasti viemään eteenpäin, Timon esittämällä positiivisella intohimolla. Japanilaisen DeNA:n, joka on nyt yli 2 bill$ firma, perustaja sanoi osuvasti: johtamisjärjestelmä pitää rakentaa intohimon ympärille. Tämäkin lafka lähti start-upista, jonka kolme Kinseyn konsulttia pisti pystyyn.

Jätä vastaus