Kolme vinkkiä kasvuun: Liisa Lundström, kokenut liiketoiminnan kehittäjä

1. Päätä

Aseta kasvutavoite. Kasvua ei synny, jos tavoitteena on vain lista leikkauksia. Kasvupäätös pitää tehdä yrityksen ylimmässä johdossa, omistajan siunauksella. Tämä on kasvun kriittisin vaihe, sillä päätös sisältää riskin.

Päätöksen jälkeen on tärkeää luoda seuranta ja mittarit, joilla kasvusiementen kylvämistä, itämistä ja oraalle nousemista voidaan seurata. Ne konkretisoivat vaiheet ja aikajänteen, sekä näyttävät milloin on syytä tehdä muutoksia kasvun varmistamiseksi. Varmista, että myös kasvupäätöksen tekijät riittävästi ymmärtävät mittareita. Vahvista aktiivisesti eri osapuolten ymmärrystä ja uskoa, etteivät ne lopu ennen sadonkorjuuta.

2. Tunnusta ongelma ja tee parannus

Analysoi rehellisesti miksi myynti on laskenut tai ei kasva. Miksi uusia asiakkaita ei kiinnosta? Miksi vanhat asiakkaat eivät palaa? Miksi asiakkaat eivät tee tai lykkäävät ostopäätöstä? Miksi asiakkaat valitsevat kilpailijan? Mitä asiakkaat eivät teiltä saa, vaikka haluaisivat?

Kysele entisiltä ja nykyisiltä asiakkailtasi, himoitsemiltasi asiakkailta, vanhoilta ja tuoreilta myyjiltäsi, tavarantoimittajiltasi ja kumppaneiltasi, kunnes saat riittävästi rehellisiä vastauksia. Tämä on vaikein vaihe. Sinun pitää oivaltaa, mitä muutoksia ja uudistushankkeita vastausten pohjalta käynnistät, jotta yrityksesi on jatkossa vahvempi kuin kilpailija. Ja mitä et käynnistä.

3. Vastuuta ja kannusta

Älä aliarvioi tekemisen vaatimaa työresurssia, aikaa ja ajan hintaa.  Vaikka elät kovassa paineessa ja joudut säästämään kaikissa mahdollisissa kuluissa, älä säästä mahdottomissa: älä kurjista tärkeintä voimavaraasi eli ihmisiä, jotka ovat työntekijöitäsi ja kumppaneitasi.

Kannustakaa itseänne jatkuvasti miettimään, miten varmistatte, ettei kasvu viivästy. Jos haluat olla nopeampi, ketterämpi ja sitkeämpi kuin kilpailijasi, toimi niin, että ihmisesi palavat halusta olla nopeampia, pystyvät olemaan ketterämpiä ja jaksavat olla sitkeämpiä.

Ihmiset ratkaisevat onnistutteko toteuttamaan kasvun.

 

Kirjoittaja on liiketoiminnan kehittäjä, joka uskoo asiakkailta löytyvän siemenet kannattavaan kasvuun. Liisan kasvatusvinkkien taustalla ovat vähittäiskauppaketjun toimitusjohtajana toteutettu ’turnaroud’ sekä 15 vuoden ajalta kertyneet kokemukset uuden liiketoiminnan käynnistämisestä ja myynnin kasvattamisesta eri toimialoilta.

Jaa mielipiteesi