Juuri tätä osaamista kehittämällä toimitusjohtaja, tai sellaiseksi aikova, pystyy eniten parantamaan tuloksiaan

Aloitin työurani viimevuosituhannen viimeisen vuosikymmenen ensimmäisellä puoliskolla. Tuolloin tahti oli verkkaista ja kehitysjohtajaksi nimettiin johtotehtävissä muuten epäonnistunut ja turhautunut kaveri, jolle nyt ei aivan kenkääkään kehdannut antaa.

Maailma on muuttunut. Yhä useampi ala kohtaa kansainvälisen kilpailun, asiakkaiden käyttäytymisen nopean muutoksen tai täysin uuden tuotantoteknologian. Ainoa tapa voittaa kilpailu on kehittää yrityksen toimintaa kokonaisvaltaisesti muita nopeammin.

Tämä muutos näkyy Ratkaisutoimisto Seedin Future CEO -tutkimuksessa, jossa tutkitaan toimitusjohtajuutta arvoketjussa hallitus – toimitusjohtaja – johtoryhmä.  Vuonna 2019 hallituksen jäsenten mielestä toimitusjohtajan tärkein osaaminen on kyky saada yritys luotsattua kasvu-uralle.

Millaiset yritykset sitten puolestaan ovat kasvu-uralla? Yksinkertaistettuna tarvitsee saada aikaiseksi kolme asiaa

  1. Selvitä ja valitse ongelmat. Millaisia ongelmia asiakkaat läpi arvoketjusi laajasti ottaen kokevat. Valitse täältä ongelmat, joihin yritykselläsi voisi olla annettavaa. Näin vältät myös seuraavat sudenkuopat:
    1. Unohdat asiakkaan, jolloin pystyt kehittämään vain tehokkuutta.
    2. Hyppäät toiseen markkinaan. Toinen helppo lähestyminen kehittämiseen on miettiä omaa osaamista ja pyrkiä osaamisella toiseen markkinaan. Joskus tämä onnistuu, mutta todella usein sielläkin on verinen kilpailu, jota ei täysin omien analyysien perusteella ymmärretä. Toiseen markkinaan meno onnistuu tyypillisesti vain, jos yrityksemme muutoskyky on ylivoimainen markkinan toimijoihin verrattuna

2. Nosta oman organisaatiosi muutoskykyä

Kun suunta eli asiakkaiden ongelmat oikein valittu, muutoskyvyn nostaminen tuo automaattisesti parempia tuloksia. Samalla se on ainoa tapa parantaa tuloksia. Muutoskyvyn parantamiseen toimiva lääke vaihtelee organisaatioittain. Oikea ratkaisu löytyy joko toiminnan tai kulttuurin tasolta.

3. Projektoi muutokset, kannusta ja mittaa eli johda muutos maaliin

Muutokset eivät tapahdu organisaatiossa itsekseen, vaikka kaikki olisivat niistä samaa mieltä. Muut asiat ajavat aina muutoksen edelle. Loputon on se (teko)syiden määrä, jolla todelliset muutokset voidaan jättää tekemättä. Tämän takia on välttämätöntä sopia vastuuhenkilöt ja aikataulut sekä seurata niitä.

Oman työn muuttaminen on raskasta ja työlästä. Kannustamalla, hyvä kehitys huomioimalla, saavuttaa merkittävästi paremmat tulokset kuin vain puutteisiin puuttumalla. Brittiläisen tutkimuksen mukaan esimiehen hyvä palaute tuntuu keskimäärin paremmalta kuin hyvä seksi.

Mittaamisessa on tärkeä mitata toimenpiteitä, mutta myös lopputulemia. Siis mallia. On ajatus, että tästä seuraa tuo, kun nämä on tehty. Tällaisen mittaamisen päälle syntyy oppiva organisaatio, mistä aina, siis aina, tulee tuloksia ja työnilo kaupan päälle.

Tuossa se sitten oli, mitä tämän päivän toimitusjohtajan pitää osata. Tuntuu aika helpolta, mutta on erittäin vaikeaa. Kehittämisosaamisen puutteen seuraukset ovat usein dramaattisia. Ratkaisutoimisto Seedin kattavassa kirjoituspöytätutkimuksessa todettiin, että strategioista 50-90 % epäonnistuu.  Käännetäänpä tämä vielä loppuun kannustavaksi: ”Opettele kehittämään ja varmista, että omat suunnitelmasi toteutuvat.”

Ratkaisutoimisto Seedi toteuttaa yhdessä Helsingin seudun kauppakamarin kanssa Hyväksytty Toiminnan Kehittäjä (HTK) – ohjelmaa, jossa kehittämisen taito opetetaan. Tule hakemaan makupala ohjelmasta Kauppakamarille 21.8.19!

Marko Parkkinen toimii kasvun kiihdyttämisen ratkaisuja tutkivan ja kehittävän Ratkaisutoimisto Seedin toimitusjohtaja. Yhtiö on perustanut mm. Härkistä tekevän Versofoodin, biomuoveja kehittävän Woodlyn ja palkitun ohjelmistoyhtiö Taito Unitedin sekä auttanut yli 200 eri kokoista organisaatiota kasvun ja kehittämisen haasteissa.