Hallittu kasvu on avain tulevaisuuden menestykseen

Jasmine Plavsic

Aina ei tarvitse saattaa yhtä asiaa loppuun ennen kuin voi aloittaa uuden. Kasvuyrityksille ominaista on pitää monta rautaa tulessa, harppoa useampi porras kerrallaan kohti huippua, haastaen oman toimialan rutinoituneet konkarit. Kasvuyritysten rooli yhteiskunnassa on levittää innovaatioita, uudistaa taloutta ja luoda ilmiöitä.

Innovaatioiden aallonharjalla surffaa myös Calcus Group, vuonna 2007 perustettu sisältömarkkinointiyritys. Calcuksen erikoisalaa ovat ajankohtaiset erikoisjulkaisut ja digitaaliset raportit, joissa jakelukanavana on aina toinen laajalevikkinen lehti tai nettijulkaisu. Nuoresta iästään huolimatta Calcus toimii Suomen lisäksi myös Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Sveitsissä. Ulkomaille mentiin heti toiminnan alkuvaiheessa, arastelematta ja vahvalla uskolla. Tietty hurjapäisyys ja riskinotto kuuluvat kasvuyrittäjyyteen. Kasvaa ei voi jos aina pysytään omalla mukavuusalueella.

Syksyllä julkaistun “B2B Marketing Trends 2011 Survey” -tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa sisältömarkkinointi on noussut yritysten käytetyimmäksi markkinointistrategiaksi. Sama trendi on rantautumassa tänne Pohjolaan pienen alkuepäröinnin jälkeen. Myös Calcuksen julkaisut keskittyvät hyvän sanoman levittämiseen, menestystarinoihin ja yritysimagon kirkastamiseen. Positiivisille yritysartikkeleille ja asiantuntijateksteille on kysyntää niin lukijoiden kuin yritystenkin puolelta.

Kasvuyritysten riskit liittyvät huuman hillintään. Moni startup-yritys katoaa yhtä nopeasti kuin alun perin ilmestyikin. Nopeaa menestystä ei ole helppo hallita ja laakereilla lepäily kostautuu nopeasti. Kasvun huumassa myös laadun varmistus saattaa unohtua, muistetaan vain tämän päivän menestys ja huomista mietitään myöhemmin. Laatu ja asiakastyytyväisyys ovat kuitenkin avainasemassa kasvun takaamiseksi myös tulevaisuudessa. Omassa työssäni Calcuksella pyrin ensisijaisesti asiakastyytyväisyyteen ja jopa asiakkaan odotusten ylittämiseen – kaikki muu on toissijaista. Kaikkein palkitsevinta on hymyilevä asiakas, jonka kohtaa mielellään myös uudelleen. Läpinäkyvyys, avoimuus ja lupausten lunastaminen ovat tärkeä osa vastuullista yritystoimintaa.

Kaikille kasvuyrityksessä työskentely ei kuitenkaan sovi. Rutinoitunut yhden roolin konttorihiiri saattaa kokea temmon liian nopeaksi ja työnkuvan rönsyileväksi. Myös työntekijältä vaaditaan omistautumista ja jatkuvaa kehitystä. Samalla kasvuyritys tarjoaa työntekijälle mahdollisuuden ratsastaa aallon harjalla ja kasvaa monipuolisesti yrityksen mukana. Siksi myös nuorta ja nälkäistä työntekijää kannustetaan monipuolisiin tehtäviin – vastuuta saa jos sitä jaksaa kantaa.

Jasmine Plavsic
Projektijohtaja
Calcus Group

Jaa mielipiteesi