Hae kasvu sieltä, missä asiakkaasi on

Jyri Arponen, Sitra

Nyt puhutaan asiakaslähtöisyydestä, palvelumuotoilusta ja jopa ymmärretään, että kasvu vaatii myyntiä. Siis kaikki tämä tarkoittaa kontaktia oikeitten asiakkaiden eli ihmisten kanssa. Meillä ei enää perusteta yrityksiä pelkästään pöytälaatikoihin, mutta kasvun ja asiakasymmärryksen siementä haetaan hautomoissa, living labeissä, hubeissa, työpajoissa taikka kiihdyttämällä ilman oikeaa asiakasta. Ilman asiakkaalla testattua ansaintalogiikkaa on turha lähestyä rahoittajia taikka yrittää myydä innovatiivisia ratkaisuja niitä tarvitseville.

Aaltoes Startup Saunoineen ja Slush tapahtumineen toimii toisin. Niiden luoma startup alusta vetää sijoittajia, potentiaalisia ostajia sekä toisintekijöitä ja ajattelijoita puoleensa. Siellä menestyvät erityisesti peliyhtiöidut sekä mobiili-ja ohjelmistokehittäjät, mutta vähitellen myös lääkekeittäjätkin mahtuvat tähän joukkoon.

Mutta mistä saadaan seksikäs kasvulinko kampusten ulkopuolisille uusien yritysten tuotteiden, palveluiden ja konseptien kestävälle, mutta vauhdikkaalle kasvulle?

Aallossa mennään Saunaan. New Yorkissa taas SME Storeen. Se on kauppa yrityksille, jotka haluavat päästä aitoon kontaktiin asiakkaiden kanssa heti yritystoiminnan alkuvaiheessa. Me voisimme tehdä yhteisen kaupan tuotteiden myyjille ja palveluiden kehittäjille sekä laittaa B2B ja B2C yrityksiä saman tilan sisään vaikka kauppakeskuksiin.

Kaikki yritykset tarvitsevat myyntiä generoivan liiketoimintamallin sekä vuorovaikutuksen oikeiden asiakkaiden kanssa, jossa voi testata konseptin kantavuutta per heti. Lisäksi kaupan eri toimijat voisivat oppia toisiltaan. Siinä syntyy outoja alliansseja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Syrjäisten ja kolkkojen kehittämiskoppien aika on ohi. Mene sinne missä asiakkaasikin on.

Jyri Arponen

Senior Lead, Business Development

SITRA, The Finnish Innovation Fund

Jaa mielipiteesi