Maunu Lehtimäen kaksi vinkkiä listautumassa olevan yrityksen toimitusjohtajalle

  29.02.2016, 15:32 Jaakko Talvio

maunulehtimäki
Evli Pankin toimitusjohtaja korostaa ulkopuolisen avun sekä viestinnän merkitystä onnistuneen listautumisen avaintekijöinä.

Onnistuneen listautumisen loppuvuodesta tehneellä Evli Pankilla pörssiin menon jälkeinen aika näyttää valoisalta. Kysyimme toimitusjohtaja Maunu Lehtimäeltä tärkeimpiä vinkkejä listautumassa olevan yrityksen toimitusjohtajalle – näin kokemuksesta viisastuneena.

Lehtimäeltä löytyy kaksi keskeistä ohjetta:

1. Hanki varmasti hyvä neuvonantaja

”Listautuminen ei ole se paikka, jossa kannattaa säästää jokaista penniä”, Lehtimäki neuvoo. Hänen kokemuksensa mukaan ulkopuolinen neuvonantaja, joka rytmittää ja ohjaa koko listautumisprojektin on elintärkeä onnistumisen varmistamiseksi.

”Finanssialan organisaationa meillä oli paljon asioita jo kunnossa ja valmiina, mutta silti tehtävien ja selvitettävien asioiden lista oli huima. Tämän kokonaisuuden hallinnassa ulkopuolinen vetäjä oli keskeisessä roolissa”, Lehtimäki muistelee. ”Monet puutteet, joita omasta toiminnasta varmasti löytyy, ovat täysin ongelmattomia listautumattomalle yritykselle, mutta erittäin ongelmallisia ja vaikeita korjata pörssiin menon jälkeen”.

2. Viesti huolella

Viestinnällä on niinikään keskeinen rooli menestyksekkään listautumisen takaamiseksi. ”Ensinnäkin viestintä tulee aloittaa riittävän aikaisin ja siihen täytyy varata huomattava määrä työaikaa. Tämän lisäksi täytyy olla todella tarkka, ettei sano mitään, joka ei ole listautumisesitteessä mukana”, Lehtimäki painottaa. Varsinkin listautumista edeltävinä viikkoina hän kertoo keskittyneensä todella vahvasti viestimiseen, muun muassa noin 50 henkilökohtaisen, tärkeiden sidosryhmien kanssa järjestetyn tapaamisen muodossa.

”Täysin saman tarinan läpikäyminen joka kerta alkaa pidemmän päälle tuntumaan puuduttavalta, mutta on todella tärkeää pysyä johdonmukaisena, eikä vahingossakaan kertoa esitteen ulkopuolisia asioita. Epäonnistunut viestintä johtaa helposti epärealistisiin odotuksiin, jotka myöhemmin realisoituvat sijoittajien pettymyksenä. Tämä skenaario todennäköisesti romuttaa sijoittajien luottamuksen yritykseen moneksi vuodeksi”, hän päättää.