Juurilleen palaaminen on rohkeaa uudistamista

Maalarimestarien Oy:n toimitusjohtaja Clas Weckströmillä on vankka 20 vuoden kokemus teknisestä tukkukaupasta. Taustaltaan hän on “perinteinen myynti-insinööri”. Uransa aikana Clas on oppinut korostamaan konseptin tärkeyttä paitsi asiakkaille viestimisessä myös yrityksen sisällä, sillä “sieltähän se koko toiminnan ydin lähtee”.

Ennen Clasin toimitusjohtajuutta Maalarimestarit oli lähtenyt suuntaamaan toimintaansa enemmän kuluttajien suuntaan, sillä 2000-luvulla sisustusalan kasvu oli selkeästi nähtävissä. “Näin yrityksen vahvuudet ja päätin että Maalarimestarien Oy palaa juurilleen, palvelemaan ammattilaisia”, Clas kertoo.

Maalarimestarit sai alkunsa urakoitsijoiden liittyessä yhteen perustamalla oman hankintakanavan ja alkuperäisen idean tarkoituksena ei ollut varsinaisesti palvella kuluttaja-asiakkaita. Heti astuttuaan toimitusjohtajaksi vuonna 2006 Clas käynnisti kehitystyöt ja alkoi innokkaasti luomaan uudistumisen ilmapiiriä.

“Yrityksellä oli 6 kivijalkamyymälää, jotka olivat muotoutuneet vahvasti vetäjiensä näköisiksi”, Clas kertoo. Hän havaitsi yrityksessä “erilaisia leirejä” sekä piittaamattomuutta kehittämistä kohtaan. “Intohimo tekemiseen puuttui”.

Kehittämistyötä lähdettiin tekemään rohkeasti ja kaikki myymälät muutettiin Mestarit-pisteiksi, varastomyymälöiksi entisen “tyylitellyn showroom-tyyppisen sisustuksen sijaan”. Myös tuotevalikoima päivitettiin ammattikunnan tarpeiden mukaan ja kuluttajatuotteet karsittiin pois.

Finanssikriisi uudisti palveluajattelua

“Vuoden 2008 finanssikriisi pysäytti myyntimme kuin seinään, kun ennen tätä myyntiluvut olivat osoittaneet huimaa nousua”, Clas kertoo. Liikevaihto laski 20% seuraavien vuosien aikana kun oma asiakaskunta ei enää pärjännyt hintakilpailussa. Urakoiden hintataso oli laskenut merkittävästi lähinnä ulkomailta tulleiden urakoitsijoiden toimesta.

Toimitusjohtaja havaitsi myös kuluttajissa toimettomuutta. “Vaikka kuluttajabisnes ei ollutkaan silloin Maalarimestarien fokuksessa, vaikuttivat muutokset kuluttajien käyttäytymisessä myös urakoitsijoiden ja rakennuttajien, eli meidän asiakkaidemme, toimeksiantoihin”.

Mestarit-konseptin jatkojalostuksella, mestarit-expressillä, missä tarjotaan lisäpalveluna myös jakelu- ja hankintapalvelua, on tulos moninkertaistunut. Liikevaihto on nyt noussut 35% viimeisten viiden vuoden aikana.

“Porukoissa on hyvä henki, kun jokainen toimipiste on kuin oma perheensä”, Clas sanoo. HTK-kurssin myötä Clas haluaa paitsi saada uusia oppeja myös innostusta siihen, miten ylläpitää motivaatiota ja luoda yhteishenkeä, “rokata yhdessä”.

Clas Weckström, Toimitusjohtaja, Maalarimestarien Oy